Husker du at spise dine grøntsager?

Mennesker kan overordnet deles op i to undergrupper. Dem der elsker grøntsager og dem, der kun spiser dem af nøds. Tilhører du den første gruppe, så er du sandsynligvis sundere, end den sidste. Grøntsager er nemlig fulde af vigtige vitaminer og mineraler, og bør således være en del af enhver sund og varieret diæt.

I denne artikel får du tips til nogle af de bedste grøntsager derude, som du gør klogt i at inkludere i din kost.

Asparges

Asparges er rig på adskillige vitaminer og mineraler og er et glimrende supplement til enhver kost. Kun 1/2 kop (90 gram) kogte asparges giver 33% af DV for folat, samt masser af selen, vitamin K, thiamin og riboflavin.

At få nok folat fra fødevarer som asparges kan beskytte mod sygdom og forhindre udviklingsmæssige uregelmæssigheder i neuralrøret under graviditet.

Et dyrestudie tyder også på, at aspargesekstrakt beskytter mod lever- og nyreskader ved at reducere oxidativt stress.

PS: Husk at du stadig får rabat på både daglivarer og grøntsager, når du handler online hos Gorillas. Du finder vores rabatkode til Gorillas lige her.

Rødkål

Rødkål er en anden korsblomstret grøntsag fyldt med antioxidanter og gavnlige egenskaber. Kun 1 kop (89 gram) rå indeholder 2 gram fibre og 56 % af DV for C-vitamin.

Rødkål er også rig på anthocyaniner, en gruppe planteforbindelser, der bidrager til dens tydelige farve og adskillige fordele.

I et dyreforsøg vendte rødkålsekstrakt oxidativt stress hos rotter med høje kolesterolniveauer.

På samme måde, i en anden undersøgelse af mus fodret med en kost med højt fedtindhold, sænkede rødkåls mikrogrønt signifikant niveauet af LDL (dårligt) kolesterol og reducerede vægtøgning.

Søde kartofler

Søde kartofler skiller sig ud for deres livlige orange farve, sødme og imponerende sundhedsmæssige fordele.

En medium sød kartoffel indeholder omkring 4 gram fibre, 2 gram protein og en god mængde kalium, mangan og vitamin B6 og C.

Denne rodgrøntsag er også høj i betacaroten, som din krop omdanner til vitamin A. Faktisk indeholder en sød kartoffel 132 % af DV for dette vitamin.

Ydermere er betacarotenindtag forbundet med en nedsat risiko for visse kræftformer, herunder lungekræft.

Ifølge en gennemgang af 23 undersøgelser kan søde kartofler være særligt effektive til at regulere blodsukkeret og kolesterolniveauet.

Kål

Kun 1 kop (130 gram) kogte kål kan prale af omkring 6 gram fiber, 4 gram protein og 25% af DV for calcium.

Faktisk er kål en af ​​de bedste plantekilder til calcium, et mineral, der spiller en nøglerolle i muskelfunktion, nervetransmission, hormonproduktion og knoglesundhed.

kål er også høj i antioxidanter og kan reducere din risiko for visse sygdomme.

Interessant nok forbinder nogle undersøgelser et øget indtag af specifikke grøntsager, herunder kål, til en lavere risiko for grøn stær, en øjenlidelse, der kan føre til blindhed.

En anden anmeldelse associerede et højere indtag af korsblomstrede grøntsager såsom kål med en 8% og 19% lavere risiko for henholdsvis tyktarms- og mavekræft.

Blomkål

Blomkål er kendt for både sin alsidighed og sin fremragende næringsprofil. Kun 1 kop (155 gram) kogte pakker 3 gram fibre, 3 gram protein og en række andre vigtige næringsstoffer, herunder folat og vitamin C og K.

Som andre korsblomstrede grøntsager er blomkål en fantastisk kilde til forbindelser som glucosinolater og isothiocyanater, som begge har stærke kræftbekæmpende egenskaber.

Blomkål bruges også ofte som et lavt kulhydrat, lavt kalorieindhold alternativ til ingredienser som ris, kartofler og mel.

Det kan endda fremme vægttab. En 4-årig undersøgelse i mere end 133.000 mennesker forbinder hver daglig servering af blomkål med 1,4 pund (0,6 kg) vægttab.

Blomkål er samtidig en spise, der ikke belaster miljøet, når den dyrkes. Du kan derfor med god samvittighed spise blomkål.

Summa summarum

Ikke alene er de fleste grøntsager fyldt med antioxidanter og en række essentielle vitaminer og mineraler, men mange tilbyder også sundhedsfremmende egenskaber.

Selvom de ovenfor anførte grøntsager er gode næringsstoftætte muligheder at tilføje til din kost, er mange andre også fyldt med næringsstoffer.

For de bedste sundhedsresultater, prøv at indtage en række forskellige grøntsager for at drage fordel af deres unikke sundhedsmæssige fordele. Sørg for at inkludere dem som en del af en afbalanceret kost.